.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
روزنامه‌نگاران شبکه‌های اجتماعی را دائماً رصد کنند

 شمال نیوز: عضو شورای سردبیری «عصر ایران» چند واکنش را به رسانه‌های رسمی بابت مواقعی که شبکه‌های اجتماعی در امر خبررسانی از آنها سبقت می‌گیرند پیشنهاد داد.

رضا غبیشاوی که با خبرنگار بخش رسانه ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به اینکه عملکرد رسانه‌های رسمی در قبال موج خبری که گاه در شبکه‌های اجتماعی به وجود می‌آید، باید چگونه باشد؟ یادآور شد: یکی از جدیدترین رسانه‌ها همین شبکه‌های اجتماعی هستند که به دلیل انعطاف‌پذیری و سرعت بالا، تعداد نامحدود کاربران، نداشتن محدودیت زمان و مکان و همچنین انتشار نامحدود مطالب، توانسته‌اند یکی از مهم‌ترین منابع دریافت اطلاعات مردم به طور عام و رسانه‌ها به طور خاص باشند.

عضو شورای سردبیری «عصر ایران» در همین زمینه عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با رسانه‌های رسمی و معتبر، دارای نقاط ضعف و قوتی هستند، اما در مقاطع زمانی که مخاطبان نیازمند دریافت سریع اطلاعات هستند، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به میزان زیادی نیازمندی‌های اطلاعاتی مخاطبان را رفع کنند.

او در ادامه مطلب بالا عنوان کرد: رسانه‌های رسمی می‌توانند برای حل این مشکل چندین واکنش در برابر شبکه‌های مجازی داشته باشند. اولین واکنش انفعال است. در این واکنش رسانه‌های رسمی، شبکه‌های اجتماعی را کاملا نادیده می‌گیرند که در این وضعیت از سیر پردازش اطلاعات و رفع نیاز مخاطبان جا می‌مانند و تسلیم شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. در این وضعیت رسانه‌های رسمی مسلما مخاطبان خود را از دست می‌دهند و در نهایت با تأخیر بسیار می‌توانند دنباله‌رو شبکه‌های اجتماعی باشند که باز هم در این وضعیت این واکنش رسانه‌های رسمی به دور از تأثیرگذاری و رفع نیاز مخاطبان است.

او ادامه داد: دومین واکنش در این زمینه، پیروی مطلق و کامل است که در این روش رسانه‌های رسمی هر آنچه را که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، در رسانه‌های خود نیز بازتاب می‌دهند و از غربالگری آن‌ها، بررسی و گزینش اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی خودداری می‌کنند؛ در نتیجه مجموعه‌ای از مطالب صحیح و نادرست را منتشر می‌کنند و دامن‌گیر تبعات انتشار مطالب نادرست و خارج از چارچوب‌های حرفه‌ای، قانونی و اخلاقی می‌شوند که به نظرم با این رویکرد اعتبار رسانه‌های رسمی یا معتبر در میان مخاطبان زیر سوال می‌رود و آن‌ها مخاطبان خود را از دست می‌دهند و در رفع نیازهای اطلاعاتی مخاطبان‌شان ناکام می‌مانند.

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با ایسنا خاطرنشان کرد: رویکرد سوم در این بحث روش تعاملی با شبکه‌های اجتماعی است. در این روش روزنامه‌نگاران فعال در رسانه‌های رسمی و معتبر به صورت دائمی در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و همواره سعی می‌کنند خبرها و مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را رصد کنند. همچنین آنها (روزنامه‌نگاران رسانه‌های رسمی) تلاش می‌کنند با گزینش مطالب و خبرها در شبکه‌های اجتماعی براساس معیارهای حرفه‌ای، اخلاقی و قانونی مواد رسانه‌ای مناسب را در دسترس مخاطبان خود قرار بدهند.

عضو شورای سردبیری روزنامه «عصر ایران» در پایان در تکمیل گفته‌های خود مطرح کرد: همچنین علاوه بر این، آنها تلاش می‌کنند با استفاده از مهارت‌های روزنامه‌نگاری، صحت و سقم مطالب مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را بررسی و راستی‌آزمایی کنند و آنها را پس از پردازش، غنی کنند و سپس در اختیار مخاطبان قرار بدهند. همچنین از طرفی دیگر روزنامه‌نگاران رسانه‌های رسمی از شبکه‌های اجتماعی به عنوان وسیله‌ای برای دریافت سوژه‌های خبری استفاده می‌کنند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.091 seconds.